Cardinal Theme

اثربخشی بسته آموزشی گوش دادن احترام آمیز به کودکان بر ارتقای بهزیستی روان شناختی مادران

اين پژوهش به منظور تعيين اثربخشي بستة آموزشي گوش دادن احترامآميز به کودکان بر ارتقاي بهزيستي روانشناختي مادران انجام شد. 28 زوج مادر و کودک به صورت در دسترس از يک مرکز پيشدبستاني شهر تهران انتخاب شدند. با استفاده از سياهة رفتاري براي کودکان )آشنباخ و رسکورلا، 8110 ( و پرسشنامه سلامت عمومي )گلدبرگ و هيلر، 0595 ( براي مادران از نبود اختلال هاي روانشناختي و رفتاري براي شرکتکنندگان اطمينان حاصل شد و به صورت تصادفي در دوگروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. مادران هر دو گروه در سه مرحله پيشآزمون، پسآزمون و پيگيري دو ماهه به مقياس بهزيستي روان شناختي )واريک ادينبورو، 8112 ( پاسخ دادند. مادران گروه آزمايش تحت آموزش گوش دادن احترامآميز به کودکان و مادران گروه گواه در ليست انتظار قرار گرفتند. نتايج تحليل واريانس چندمتغيري-مختلط )درون گروهي و بين گروهي( نشان داد که نمره هاي بهزيستي روان شناختي گروه آزمايش و گواه در مرحله پيشآزمون تفاوت چنداني نداشت اما پس از مداخله نمره هاي گروه آزمايش در پسآزمون به طور معناداري افزايش يافت و در پيگيري دوماهه نيز همچنان بالا بود. بنابراين مي توان از مداخله هاي متمرکز بر ارتباط مادر-کودک به خصوص در زمينه گوش دادن مؤثر به کودکان براي ارتقاي سطح بهزيستي روان شناختي مادران سود جست و از بروز برخي از اختلال هاي آتي پيشگيري کرد


نازنین عابد
شهلا پاکدامن
محمدعلی مظاهری
محمود حیدری
کارینه طهماسیان